Menu

Wybór silnika zaburtowego

Wybór silnika zaburtowego

Wielkimi krokami zbliża się wiosna, a z nią sezon na wszelkiego rodzaju sporty wodne. Niedługo wszystkie akweny wodne zaroją się od różnego rodzaju łodzi i łódek. Na wodę wyruszą kajakarze, żeglarze, wędkarze oraz motorowodniacy. Adepci tego ostatniego sportu na pewno będą zastanawiać się nad tym, jaki rodzaj łodzi motorowej wybrać, ponieważ typowe łodzie motorowe ( ze stałym silnikiem) nie są zbyt tanie, wielu z nich będzie zastanawiać się nad bardziej z punktu widzenia ceny ekonomiczną opcją – wyborem silnika zaburtowego. Postaramy się, więc ułatwić im ten wybór przedstawiając niektóre modele silników zaburtowych.

Zacznijmy od tego, czym jest silnik zaburtowy. Według regulaminu Międzynarodowej Federacji Motorowodnej (U.I.M) silnik zaburtowy inaczej przyczepny to „mechaniczny zespół napędowy, który może być odjęty od łodzi jako całość wraz ze skrzynią przekładniową, zespól ten nie może przekazywać napędu przez kadłub w żadnym miejscu. Silnik ten zacz od łodzi, postawiony na brzegu i zasilany z własnego zbiornika paliwa powinien dać się uruchomić.”Tyle definicja, a mówiąc prościej: silnik zaburtowy to silnik, który montowany jest na pawęży poza obrysem łodzi, na pokładzie łodzi znajdować się musi tylko zbiornik paliwa i akumulator połączone z silnikiem. Wielką zaletą silnika zaburtowego jest to, że można go zastosować właściwie do każdego typu łodzi. Silnik zaburtowy może być zastosowany jako napęd główny, ale też jako napęd pomocniczy np. na jachtach żaglowych.

Wynalazcą silnika zaburtowego był urodzony w Norwegii Amerykanin Ole Evinrude, który prototyp silnika zaburtowego zbudował w 1907 roku, potem założył firmę Evinrude Outboard Motors, która była pierwszą firmą produkującą silniki zaburtowe na świecie. Branża silników zaburtowych rozpoczęła swój dynamiczny rozwój. Na początku silniki zaburtowe były silnikami dwusuwowymi, dopiero w 1964 roku konstruktorzy firmy HONDA stworzyli pierwszy w świecie czterosuwowy silnik zaburtowy.

W czasie, kiedy królowały dwusuwowe silniki zaburtowe, czterosuw Hondy stanowił rewolucyjną innowację. Silniki zaburtowe Hondy są najwyższej jakości, niezawodne, solidne i ekologiczne. Wiele rozwiązań przeniesionych zostało z produkowanych od lat i sprawdzonych silników stosowanych w samochodach osobowych np.: system zmiennych faz rozrządu V-TEC czy kolektory dolotowe o zmiennej długości, inteligentny system BLAST zwiększający moment obrotowy czy system ECOmo/Lean Burn Feedback polegający na optymalizacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od stopnia obciążenia silnika. Silniki czterosuwowe Honda spalają ok. 50% paliwa mniej, niż dwusuwowe silniki zaburtowe, co zmniejsza również koszty paliwa. Zaawansowane technologicznie silniki zaburtowe Honda nie tylko spełniają obecnie obowiązujące normy emisji spalin, ale również te, które będą obowiązywać w przyszłości. Silniki zaburtowe Honda to także bezawaryjność, niskie zużycie paliwa, łatwa obsługa, nowoczesna stylistyka i ergonomia – miękkie opływowe kształty i srebrna barwa cieszą nasze oczy. Spodzina o smukłym, opływowym kształcie i niskich oporach hydrodynamicznych znacząco wpływa na przyspieszenie i prędkość, zwiększa efektywność napędu oraz ekonomiczne zużycie paliwa. Najnowsze rozwiązania techniczne, kompaktowa forma, solidność, niezawodność oraz nowoczesny design silników zaburtowych Honda zyskują coraz większe uznanie wśród klientów z całego świata.

Przykładowe silniki zaburtowe Honda:

Silnik zaburtowy Honda BF 2,3 DH

Silnik zaburtowy Honda we Wrocławiu

Chłodzony powietrzem silnik Honda BF 2,3 to najlepszy wybór napędu łódek, pontonów i łodzi żaglowych niewielkich rozmiarów – o optymalnej długości  2 – 6 m. Jeżeli lubisz spędzać czas nad wodą, wędkować na jeziorach i często zmieniasz łowiska, to nowy silnik Honda BF 2,3 DH jest silnikiem dla ciebie i na pewno spełni Twoje oczekiwania. Ten silnik jest najmniejszym i jedynym dostępnym na rynku silnikiem z biegiem neutralnym załączającym się automatycznie po dodaniu gazu, posiada manetkę gazu umieszczoną na rumplu sterowym oraz specjalne ustawienie do pływania na płytkiej wodzie, ma najlepszy stosunek mocy do masy w swojej klasie, a także awaryjny wyłącznik zapłonu z linką bezpieczeństwa, jest silnikiem oszczędnym (optymalny zasięg łodzi na 1 zbiorniku to ponad 2 godziny pływania) jest odporny na skutki eksploatacji i dostosowany do pływania na wszystkich akwenach i dostępny w wersjach z krótką lub długą kolumną.

Dane techniczne:

Model

BF 2,3

Cylindry

OHV

Poj. skokowa

57 cm3

Średnica x skok (mm)

45 x 36

Obr. max

5.000 - 6.000

Moc max. KM

2,3

Chłodzenie

silnik powietrzem, kolumna wodą

Zasilanie

gaźnik

Zapłon

tranzystorowy

Rozruch

ręczny

Pojemność zbiornika paliwa

1,1 litra

Przełożenie

2.42

Ładowanie akumulatora

-

Wysokość pawęży (mm)

S - 416 / L - 571

Ciężar (kg)

13,6 - 14,3

Podnoszenie i regulacja

ręczne

Silnik zaburtowy Honda BF 4 / 5 / 6

Silnik zaburtowy Honda

Najnowsza rodzina ekologicznych, czterosuwowych silników zaburtowych niewielkiej mocy.

Są to silniki o długiej żywotności, najniższych wibracjach, poziomie hałasu i zużyciu paliwa w tej klasie. W kompaktowej obudowie posiadają wiele zalet użytkowych oraz bogate wyposażenie, które umożliwia właściwy dobór wersji do konkretnych potrzeb i priorytetów klienta. Najważniejsze zalety silników Honda BF 4, 5 i 6:

najnowszy, bardzo skuteczny układ niwelacji drgań i ograniczenia hałasu,

  • zabezpieczenie przed przypadkowym rozruchem na biegu,
  • wbudowany zbiornik paliwa o pojemności 1,5 litra,
  • w silnikach BF5 i BF 6 możliwość pracy z dodatkowym, zewnętrznym 12 litrowym zbiornikiem paliwa,
  • ergonomiczne uchwyty do przenoszenia,
  • nowy układ dekompresji ułatwiający rozruch,
  • standardowe gaszenie silnika One-Push-Stop Switch,
  • kontrolka ciśnienia oleju z układem ograniczenia obrotów.

Mamy tu również szeroki wybór opcjonalnych śrub napędowych oraz modeli i nawet 10 różnych wersji wyposażenia.

Parametry techniczne:

Model

BF 6 / 5 / 4

Cylindry

1 cyl.OHV

Poj. skokowa

127 cm3

Średnica x skok (mm)

60 x 45

Obr. max

BF 6 (5.000 - 6.000), BF 5 / BF 4 (4.500 - 5.500)

Moc max. KM

6 / 5 / 4

Chłodzenie

wodne

Zasilanie

gaźnik

Zapłon

PGM-IG

Rozruch

ręczny

Pojemność zbiornika paliwa

wszystkie - wew. 1,5

Przełożenie

2.08

Ładowanie akumulatora

w zależności od wersji -6 A

Wysokość pawęży (mm)

S - 434 / L - 561

Ciężar (kg)

S - 27 / L – 27,5

Podnoszenie i regulacja

ręczne

Silnik zaburtowy Honda BF 40 / 50

Silniki zaburtowe Honda Wrocław

Nowoczesna powstała w 2008 roku konstrukcja do pontonu lub łodzi o długości 4 – 5,5 m . BF 40 i BF 50 to niezawodne, rozwijające duże prędkości, wyjątkowo ekonomiczne i o dużej żywotności silniki zaburtowe. To pierwsze silniki, które wyposażono w innowacyjne patenty Honda – system BLAST i ECO-mo. To również najlżejsze silniki 4-suwowe tej mocy. Redukcja wagi wynika z 3-cylindrowej rzędowej konstrukcji.

Najważniejsze zalety silników BF40 i BF50:

  • najlepszy współczynnik mocy do ciężaru,
  • niezawodny rozrusznik elektryczny,
  • niskie zużycie paliwa,
  • system elektronicznej kontroli poziomu oleju, temperatury, obrotów maksymalnych oraz kontrola układu wtryskowego -  monitorują, alarmują i zabezpieczają silnik przed uszkodzeniem,
  • spodzina silnika typu „slim”, która zmniejsza opór wody i znaczne poprawia osiągi,
  • 22 Amperowy alternator umożliwia ładowanie akumulatora prądem natężeniu 17A,
  • duża płyta antyrozbryzgowa kolumny silnika ogranicza przedostawanie się wody do części rufowej łodzi.

Parametry techniczne:

Model

BF 50 / 40

Cylindry

3 / OHC / rzędowy
6 zaworów

Poj. skokowa

808 cm3

Średnica x skok (mm)

70 x 70

Obr. max

5.500 - 6.000 / 5.000 - 6.000

Moc max. KM

50 / 40

Chłodzenie

wodne

Zasilanie

PGM-FI

Zapłon

PGM-IG

Rozruch

elektryczny

Pojemność zbiornika paliwa

25 litrów

Przełożenie

2.08

Moc alternatora

22 A

Ładowanie akumulatora

17 A

Standard NMEA 2000

tak

Wysokość pawęży (mm)

L - 521

Ciężar (kg)

98

Podnoszenie i regulacja

Power Trim & Tilt

Silnik zaburtowy Honda BF 8 / 10

Silnik zaburtowy Honda - Wrocław

Silniki te są najszybszymi 4-suwowymi silnikami, które osiągają najlepsze przyspieszenie w całym zakresie obrotów, efektywnie spalają każdą kropelkę paliwa dzięki innowacyjnej konstrukcji cyfrowego i wodoodpornego układu  zapłonu. Silniki BF 8 i BF 10 to niezawodne, bardzo dopracowane silniki z bardzo długim okresem gwarancyjnym. Są wyposażone w szereg rozwiązań zabezpieczających i alarmów, tj.: czujnik temperatury, ciśnienia oleju i ogranicznik prędkości maksymalnej, a w wersjach ze zdalnym sterowaniem - dodatkowo w alarm dźwiękowy.

Najważniejsze zalety silników BF8 i BF10:

  • rozrusznik ręczny i elektryczny lub tylko ręczny,
  • układ automatycznego ssania w wersjach z rozrusznikiem elektrycznym,
  • pompa przyspieszająca gaźnika – płynne przyspieszenie po nagłym dodaniu gazu w całym zakresie obrotów,
  • unikalny, wahadłowy system niwelacji drgań dla zwiększenia komfortu,
  • specjalny separator pod pokrywą wlotu powietrza zabezpiecza układ dolotu powietrza przed rozbryzgami wody na biegu wstecznym,
  • tłumik szmerów ssania kolektora powietrza zmniejsza poziom hałasu,
  • unikalna konstrukcja bocznego wydechu spalin znacznie zwiększa uciąg na biegu wstecznym,
  • bardzo mocna przekładnia w standardzie przystosowana do pracy ze specjalnymi, czterołopatowymi śrubami Power Thrust do ciężkich łodzi wypornościowych,
  • podpora na płytkie wody w wersjach z podnoszeniem ręcznym zmniejsza ryzyko uszkodzenia spodziny.

Parametry techniczne:

Model

BF 10 / 8

Cylindry

2 cyl. OHC

Poj. skokowa

222 cm3

Średnica x skok (mm)

58 x 42

Obr. max

5.000 - 6.000 / 4.500 - 5.500

Moc max. KM

10 / 8

Chłodzenie

wodne

Zasilanie

gaźnik z pompą przyspieszającą

Zapłon

PGM-IG

Rozruch

elektryczny i ręczny lub ręczny

Pojemność zbiornika paliwa

12 litrów

Przełożenie

2.33

Ładowanie akumulatora

12 A - modele z rozruchem elektrycznym / 6 A - z rozrusznikiem ręcznym

Wysokość pawęży (mm)

S - 433 / L - 563

Ciężar (kg)

42 - 48,5

Podnoszenie i regulacja

ręczne

Silnik zaburtowy Honda BF 115 / 135 / 150

Silnik zaburtowy Honda - Wrocław

Są to silniki nowej generacji o najwyższej jakości przeznaczone, jak wszystkie silniki zaburtowe Honda, do wieloletnich eksploatacji w trudnych warunkach. BF 150 i BF 135, sprawdzają się w warunkach ekstremalnych są często wykorzystywane do napędu łodzi wyścigowych. Przy budowie tych silników Honda opatentowała aż 37 innowacji technicznych, które już na zawsze zmieniły świat silników zaburtowych. Układ zmiennych faz rozrządu VTEC, sekwencyjny wtrysk paliwa PGM-IG, kolektory dolotowe o zmiennej długości, separator wody z układu paliwowego sprzężony z układem alarmowym, ECOmo czy Blast to tylko niektóre z tych nowinek technicznych.

Najważniejsze zalety silników BF115, BF135 i BF150:

  • dwuwałkowa głowica DOC.,
  • kolektory dolotowe zmiennej długości,
  • spodzina o zmniejszonych oporach hydrodynamicznych,
  • 3-obwodowy układ chłodzenia z dwoma termostatami utrzymujący optymalną temperaturę pracy silnika - zapewnia najwyższe osiągi i ekonomikę spalania,
  • 55 Amperowy alternator, który umożliwia ładowanie akumulatora prądem o wartości 40-amper już przy obrotach roboczych,
  • rozrząd napędzany łańcuchem,
  • najbardziej ciche silnik w swojej klasie (do 6 dB(A).

Parametry techniczne:

Model

BF 135 / BF 115

Cylindry

4 / DOHC / rzędowy
24 zawory

Poj. skokowa

2.354 cm3

Średnica x skok (mm)

87 x 99

Obr. max

5.000 - 6.000 / 4.500 - 6.000

Moc max. KM

135 / 115

Chłodzenie

wodne

Zasilanie

PGM-FI

Zapłon

PGM-IG

Rozruch

elektryczny

Przełożenie

2.14

Moc alternatora

55 A

Ładowanie akumulatora

40 A

Standard NMEA 2000

tak

Wysokość pawęży (mm)

L - 508 / X - 635

Ciężar (kg)

217 / 220

Podnoszenie i regulacja

Power Trim & Tilt

Przedstawiliśmy tu tylko niektóre z modeli silników należących do przebogatej w różne modele rodziny silników zaburtowych Honda. Jak widać każdy z nich oprócz swoich indywidualnych parametrów cechuje się tym, co we wszystkich silnikach Hondy jest bardzo ważne, czyli niezawodnością, bezawaryjnością, komfortem sterowania, długą żywotnością, dbałością o środowisko (niska emisja spalin) oraz ekonomicznością (niskie zużycie paliwa) i nowoczesnym designem. Nie pozostaje nam więc nic innego, jak tylko życzyć aktualnym i przyszłym użytkownikom silników zaburtowych Honda „stopy wody pod kilem”, dobrej, słonecznej pogody w czasie wodniackich wypraw i wiele radości ze spędzania czasu na wodzie – oczywiście na łódkach z silnikami zaburtowymi Honda.

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code
Porównaj